Rozmach aerolinek Turkish Airlines znamená i potřebu vyšších kapacit letišť a letištního personálu, přináší zároveň vyšší nároky na stojánky a pohyb letadel ve vzduchu. Město Istanbul, které slouží jako hub mezi Evropou a Asií, používalo dosud dvě letiště – starší Atatürkovo na evropské straně města a novější Sabiha Gökcen na asijské straně. Atatürkovo letiště se blížilo svému stropu (70 milionů pasažérů ročně) a Istanbul se rozhodl vyřešit kapacitní problémy postavením nového letiště.
Nové letiště Istanbul Airport, které je také na evropské straně města, má být dle vyjádření Turkish Airlines přímou konkurencí pro letiště u Rudého moře – Dubaj, Abu Dhabi a katarské Dauhá. Kapacita má být nyní okolo 90 milionů pasažérů ročně s výhledem na 200 milionů po dokončení celého projektu – to by znamenalo skoro dvojnásobnou kapacitu proti v současnosti nejvytíženějšímu letišti světa v Atlantě, kterým projde 107 milionů pasažérů ročně.
Bylo postaveno během necelých pěti let, což vzbudilo pozornost zejména v německých médiích, které tak mají novou zbraň, jak si rýpnout do Berlína a jeho nekončící stavbu nového letiště Brandenburg.
Od pátku 5. dubna 3:00 ráno si Istanbul Airport a Ataturk Airport prohodily kódy, a tak lety do IST nově směřují na Istanbul Airport a staré Atatürkovo letiště dostalo kód ISL. Samotný přesun byl také logistickým oříškem: Turkish Airlines, největší uživatel istanbulského letiště, musely přesunout 10 tisíc kusů vybavení vážícího přes 47 tisíc tun, do stěhování se zapojilo 1800 lidí. Turkish totiž létají do více než 300 destinacích ve více než 120 zemích.
Články na podobné téma:
- Turkish Airlines obdržely první část svých Airbusů A330
- Turkish Airlines předávají část svých linek AnadoluJet
- Dvě posílení spojů pro Istanbul
- Jaká jsou nejlepší letiště Evropy?
- Turkish pokračují v agresivním růstu, objednaly další Airbusy A330-200F
Tags: Istanbul, Turkish Airlines